Koken met Ketut’s Cooking Class

Vandaag zaten we al om 7 uur aan het ontbijt, noedels met verse juice. Hmmm goed begin van de dag! Uit bed rollen en je ontbijt krijgen, daar kan k wel aan wennen! We werden om half acht opgehaald voor de kookworkshop bij Ketut’s Cooking Class. Een chauffeur bracht ons naar de markt waar de kok op ons stond te wachten. Onderweg haalde we nog twee cursisten op, een jong Nederlands stel. De kookcursus kregen we met z’n vieren. Normaal waren het groepen tussen de 7 tot 15 personen dus we hadden geluk met dit kleine klasje!

Op de markt legde onze “masterchef” ons vanalles uit over specerijen, kruiden, vruchten en groente. Van sommige mochten we proeven maar van andere eetbare dingen konden we beter afblijven, daar ga je van ‘vliegen’! De markt was alsof je op de markt in Marokko loopt, alles dicht op elkaar, druk maar super gezellig! Heel erg leuk om doorheen te lopen en allemaal nieuwe dingen te leren. Op de markt hebben we een speciale koffie gekocht, Luwak koffie. De koffiebonen komen van pitjes die Civet katten eten en daarna weer uitpoepen. Klinkt lekker niet waar! Een van de duurste koffie ter wereld.

Na de markt zijn we richting het familiehuis gegaan. Madé de masterchef vertelde ons dat de mannen binnen de familie, thuis blijven wonen en als ze trouwen hun vrouwen erbij komen. Ze hebben allemaal een eigen huisje op het terrein maar de jongste zoon hoeft het huisje niet zelf te bouwen. De jongste zoon neemt het hoofdhuis en moet voor zijn ouders zorgen. Ook de namen zijn  heel apart, de eerste zoon of dochter van de familie heet Wajan (eerst geborenen) en de tweede zoon of dochter heet Madé (tweede geborenen). Bij de 5e geborenen beginnen ze weer overnieuw.

Als eerst gingen we offerbakjes maken. Iedere familie op Bali offert 1x per dag. Ze doen dit door bamboebakjes met bloemen te maken, soms stoppen ze er ook een snoepje, koekje, centjes of sigaretten in. Bij iedere ingang, auto, tempel, op daken, vloeren, op het strand, voor de winkel. Overal liggen offerbakjes! Behalve op het toilet, want dat is dirty place. De bakjes op de vloer zijn voor de kwade geesten en de bakjes op de daken en muren voor de positieve goden. Deze moeten in balans zijn dus je mag niet alleen de positieve goden offeren, anders wordt de kwade god jaloers.
Tijdens het maken van de offerbakjes kregen we een herbal ice tea. Super lekker! Een mierzoet drankje met een hele hoop palmsuiker er heel veel verschillende soorten specerijen.
Nadat we klaarwaren met de offerbakjes konden we de bakjes meenemen of achterlaten zodat de familie ze kon offeren. Ze maken er tussen de 25 tot 50 per dag dus hebben we onze bijdrage geleverd door de bakjes achter te laten.

Na de offeringuitleg kregen we een minilesje kokosolie-maken. Eigenlijk is het heel makkelijk maar wel een lang proces. Kokos raspen, water bijvoegen, uitknijpen in een doek, dat twee uur koken, de olie die bovenop drijft eraf scheppen en weer koken, tot er alleen heldere olie overblijft. Het is ook heel goed om in je haar te doen alleen jammer dat het in Nederland zo duur is!

Daarna begon de cooking class echt, we kregen eerst een uitleg over het recept, we gingen soep, kipsate, rijst, tonijn in bananenblad, sambal en saté maken. Omdat we met een klein groepje waren konden we allemaal overal aan meewerken. We kregen uitleg over alle ingrediënten en mochten ze ook proeven. Verschillende soorten gember, lemon leafs, kaneel, laurier, kruidnagel, charlotjes, knoflook, pinda’s en nog een hele hoop andere dingen gingen we gebruiken. We begonnen met het snijden van alle ingrediënten en konden daarna aan het koken slaan. Madé vertelde dat de rijst eerst goed schoongemaakt werd en daarna een keer gestoomd en een keer gekookt en toen nog eens 20minuten stomen! Heel wat anders dan onze 8minuten snelkookrijst! We hebben ook met vijzels pindapasta en sambal gemaakt (de sambal is na het malen ook nog eens twee keer gebakken in kokosolie en zout en peper). Na het koken konden we alles lekker opeten. Soepje, rijst, kipsate, satesaus, sambal, kroepoek, Balinese salade, Balinese fried chicken en tonijn.. En als toetje hadden we zoete aardappel gekookt in palmsuiker siroop. Hmmm om 11:00uur zat ons buikje helemaal vol en werden we weer naar het hotel gebracht. Het recept hebben we mee naar huis gekregen dus thuis gaan we zeker wat lekkers ervan koken!

Bij het hotel aangekomen werden we weer super vriendelijk ontvangen door het personeel en hebben we wat gechilled in ons huisje en in het zwembad gelegen. In het zwembad hebben we gelachen joh! Hangend aan de infinityzijde van de pool keken we uit op een sawa (rijstveld). Daar liepen wel 20 ganzen, heel netjes in een rijtje achter elkaar. Waggelend gingen ze de terrassen af, ze volgde elkaar precies, het zag er echt heel komisch uit!! 20 ganzen in de pas met hun waggelende kontjes whahaha.

Na het relaxen zijn we weer het centrum van Ubud in gegaan. Op de scooter naar het centrum om een lekker gebakje te eten! Caramel heet de patisserie en is echt een aanrader. We hebben er een heerlijk gebakje op met verse java thee en verse mangosap hmmm de kilootjes vliegen er hier aan. We hebben er ook wat macarons gekocht voor bij het huisje. Daarna terug naar het resort, helaas de laatste avond alweer.
Morgen gaat om half 7 de wekker weer, dan worden we opgehaald door een gids die ons de hele dag naar de mooie plekjes van Bali rijdt met als eindbestemming Kuta.

De offerbakjes kun je kant-en-klaar kopen op de markt
Wat een gezelligheid op de markt
En niet alleen bekende groente kwamen we hier tegen
Zelfgemaakte offerbakjes
Uitleg over hoe kokosolie wordt gemaakt