6. Avonturen in Monteverde

Wat een p**pnacht! Flinke rukwinden en het geluid van de ruwe zee in combinatie met het niet helemaal comfortabel zijn met wildkamperen maakte het een bijna slapeloze nacht. Maar dat alles wordt goed gemaakt zodra je de tent uit bent. In pyjama stap je de trap af en sta je even te genieten van het uitzicht. Ondanks dat het een uurtje of 6 s’ochtends is, zijn er al mensen druk in de weer. Een echtpaar maakte een ochtend wandeling en we groetten elkaar vriendelijk. Verderop wordt een groep oudjes in een kayak gehesen. We maakten rustig ons ontbijtje dat zoals iedere ochtend bestaat uit prefab boterham en koffie en thee. Vandaag nog twee uurtjes afleggen om in Monteverde te komen. Halverwege hebben een heerlijke lunch gehad bij een tentje dat gerunt wordt door een Franse meneer. Hij vertelde ons over een nachttoer in Monteverde die goed aangeschreven stond en was erg enthousiast over onze campingplaats, Restaurant Turin. Met onze buikjes vol reden we verder naar Santa Ellena, een dorpje voor Turin waar we tours konden boeken en geld konden aanvullen. Het was een leuk klein dorpje met winkeltjes en restaurantjes dus we hebben nog een rondje stad gedaan en souvenirs ingeslagen. We boekten een nachttour voor Savonds en een zipline voor de volgende dag. Daarna opweg naar Turin. Over hobbelende zandpaadjes en steile berghellingen klom onze stoere auto de bergen in. We hadden de auto Roger genoemd, vernoemd naar de man van de paarden eerder deze week. Roger op z’n Spaans, we kunnen het nogsteeds niet uitspreken. Een harde R en nagenoeg geen G. Het blijft een uitdaging.

Aangekomen bij de camping mochten we een mooi plekje uitzoeken. De camping bestond uit plateaus met prachtig uitzicht over de vallei. We kozen een plekje uit met perfect uitzicht. Gooide het campingsetje uit en sneden een verse ananas aan. Pura Vida!

Een uurtje later stond ons het volgende avontuur al te wachten. De nachtwandeling door de jungle. Onze gids was Donald. Een klein mannetje van ik schat een jaar of 24. Uitgerust met zaklamp gingen we op pad. Hij wist van alles over de omgeving en de dieren die er leven. Donald scheen met zijn zaklamp de bomen in en speurden op de grond naar insecten en andere beestjes. Hij leek het net zo leuk te vinden als ons. Iedere keer als we een beest gespot hadden begon hij als een ware Freek Vonk een verhaal te vertellen. We waren de jungle nog niet in of Donald zei ons op spannende toon om een stukje achteruit te lopen. ‘jullie gaan nu iets zien waarvan je misschien een beetje van kan schrikken.’ volg mij en blijf stil. Blijf laag, stil en beweeg niet. Ook moesten we allemaal de zaklamp uitdoen. Donald scheen met zijn zaklamp in een hol en lokte er met een takje een beest uit. Een Tarantula!! We mochten geen geluid maken maar mijn hart zal ongetwijfeld uitwendig te horen zijn geweest. Donald scheen met de zaklamp en maakte voor ons een foto. Daarna moesten we muisstil doorlopen en kregen we verder op uitleg over de spin. Brrr eng, maar voor mensen helemaal niet gevaarlijk! We liepen in stilte verder terwijl Donald zijn best deed zoveel mogelijk dieren te spotten. We zagen een olingo, een soort wasbeerachtige waar wij Hollanders niet eens een naam voor hebben omdat het zo uniek is! (Zegt Donald). Ook de Cuoty kwam even langs. En een aantal bijzondere vogels. Plots moesten we vaart maken, stil maar vlug stapten we achter Donald aan. Donald had een een luiaard gevonden! Hij scheen met de zaklamp in de boom en fluisterde dat wij de zaklampen uit moeten doen. Een luiaard! Hij was wakker! Uniek voor dit luie beest die tussen de 18 en 20uur per dag slaapt. Hij was rustig op een takje aan het kauwen. Met z’n zachte haartjes hing ie daar, op de kop. We slopen zachtjes naar een ander punt om het beest beter te kunnen bekijken. Wat bijzonder! Luiaards zijn lastig om te spotten, zelfs al zijn er in Costa Rica ongeveer 1,5miljoen van. We konden helaas geen foto maken. Donald had maar mooi onze Costa Ricaanse droom compleet gemaakt. Pura Vida!

Na de tocht hebben we nog even gekletst met Donald en een andere gids. Ze wilde wel een dansje met ons wagen in het centrum maar wij hadden andere plannen. Morgen weer op pad voor nieuwe avonturen dus we wilde vroeg naar bed. Dat vroeg naar bed werd helaas geen werkelijkheid. Aangekomen op de camping moesten we de tent nog uitklappen. Het was al goed donker dus we waren blij toen het eindelijk stond. Ware het niet dat het zo ontzettend hard waaiden dat de luifel keer op keer in elkaar klapten. Een de rest van de tent klapperde als een vlieger in de wind. En zelfs de ladder werd door de wind ingeschoven. Dit was geen doen. We konden hem niet eens normaal opzetten, laat staan er rustig in slapen. We probeerden met touwen de tent als een rollade in te pakken maar zelfs dat bleek niet te helpen. Hoe gingen we dit nou doen? We vonden een staplekje die iets meer uit de wind leek te liggen. Lotte stapte achter het stuur en ik tilde de ladder op zodat we langzaam met opengeklapte tent achteruit konden rijden. Op die plek leek het iets minder heftig te waaien dus we kropen vol goede moed de tent in. Nog geen minuut lagen we warm onder het dekentje of de wind begon angstaanjagend aan de tent te trekken. Het leek alsof de tent bij iedere windstoot dubbel zou klappen. We deden een poging om door het lawaai heen te slapen maar dat lukte niet. Als we zouden blijven liggen hadden we gegarandeerd geen kans op slaap. We kropen de tent weer uit, knipten de rollade touwen los en klapten de tent in. Met ons kussen en dekentje kropen we de auto in. Lotte op de achterbank en ik in de voorstoel. Het was ondertussen als 12uur geweest. Toen we eindelijk lagen konden we er vreselijk om lachen. Ellende, wat een avontuur! Owja, vergeet ik bijna te vertellen dat de lucht zo helder was dat er miljoenen sterren te zien waren, werkelijk adembenemend! Gelukkig konden we door de vooruit van de auto de sterrenhemel zien en vielen we langzaam in slaap. Pura Vida!