3. Jungletocht in Peninsula de Osa

We werden al vroeg gewekt door blaffende honden en het gegil van vliegende kalkoenen. Toch gek om in de pyjama over de parkeerplaats van een hotel naar het restaurant te lopen om je op te frissen. Maar dit alles hoort natuurlijk bij het avontuur! Met boterham pindakaas tussen onze kiezen reden we naar Puerto Jimenez. Dit is een klein dorpje vlak bij Parc National Corcovado. De eerste dag hebben we besteed aan tripjes boeken, boodschappen doen en een camping vinden. Dat laatste ging zo gemakkelijk nog niet. Eerst zochten we een veilige plek langs het water om onze tent uit te klappen maar overal waar we reden was het privé terrein of lagen hele groepen families te baden. Na ruime tijd gezocht te hebben besloten we toch maar op googlemaps te kijken of er een camping in de buurt was. De camping bleek 2 meter achter ons te liggen! We reden er heen en regelden een plekje. Het was een vreemde camping met allemaal magere ongewassen lokale jongens die kayaken aan het schoonmaken waren. Er was op het hele terrein nog maar 1 andere campinggast, een grijze man die dakloos leek en onder een overkapping sliep. Later kwam de eigenaar even kennismaken en hij vertelde dat er een nest Toekans in de boom zat, dat er veel ara’s zaten en dat er alligators waren. Hij was ontzettend aardig en wees ons het toilet en de douches aan. Hij sprak ook een redelijk woordje Nederlands. Na gezellig gekletst te hebben viel mij ineens iets op aan de enkel van de eigenaar. ‘check z’n enkel’ zei ik tegen Lotte toen de man op gepaste afstand was. Een enkelband! Alles was een beetje gekkig dus we besloten de tent nog niet uit te klappen maar eerst even de zee op te zoeken. Heerlijk gezwommen in warm water (waar je niet echt van afkoelt) met het uitzicht op prachtige bomen vol roodgekleurde papagaaien. Het was heerlijk om even uit te rusten. Met verstandige argwaan gingen we weer terug naar de camping. Daar zagen we tot ons geluk dat er een ander stel aangekomen was. Een wat ouder echtpaar dat met de camper uit Zwitserland was gekomen. Dat er meer gasten waren stelde ons voldoende op ons gemak om de tent uit te klappen. We zaten rustig voor onze tent toen er een andere Nomad America auto aan kwam rijden. Het bleken twee jongens uit Nederland te zijn. Zij hadden een Toyota Prado. Hierdoor kwamen we er achter dat onze auto een veel grotere versie was dan die we geboekt hadden. We hadden al zo’n vermoeden dat onze landcruiser Prado wel erg groot en stoer was om in een small-size categorie te vallen. De jongens vertelden ons dat de camping in Ioverlander app stond (de app waar alle overnachtingsplekken van andere reizigers staan). Nu zaten we al helemaal op ons gemakje. Na het koken van heerlijke spaghetti zijn we lekker naar bed gegaan. Morgen om half 5 op om op jungletocht te gaan!

Dit keer niet gewekt door fluitende vogels maar door het gerammel van de wekker. We waren gelijk enthousiast wakker. Op naar wilde dieren en mooie natuur! We liepen van de camping af en de honden brachtten ons als ware gentlemens keurig tot aan de hoek van de straat. Ze liepen met tactische boogjes om ons heen en blaften alle andere hondjes bij ons weg. We voelden ons in het pikkedonker erg veilig door deze heldhaftige viervoeters. Bij Hellen’s Chill House zouden we om 5:20 worden opgehaald. Het zou natuurlijk gek zijn geweest als we ook daadwerkelijk rond die tijd vertrokken. Rond een uurtje of 6 konden we eindelijk de 2uur durende autotrip naar de jungle nemen. We reden door riviertjes en slechte hobbelige wegen met prachtige uitzichten over palmbomen, strand, jungle, weilanden, zee, vanalles! Daar aangekomen ontmoetten we onze gids. De wandelroute liep door de jungle vlak langs de kustlijn. We zouden eerst 3km lopen naar een basecamp waar we water konden bijvullen en naar het toilet konden. Daarna zouden we nog 4km doorsjouwen naar een mooi basin waar we de voetjes konden laten rusten. We aten hier onze boterham met pindakaas terwijl we op een omgevallen boomstam zaten met onze voetjes in het kabbelende beekje en het uitzicht op zee voor ons (zie foto). Het was een prachtige maar zware wandeltocht. Het was bloedheet en de stukken in de volle zon over het strand waren echt killing. Maar het was het waard. We zagen cuoty’s, een uiltje, een miereneter, een slang, een slapende vleermuis in bananenblad, een poisonfrogg, salamanders en verschillende vogels. Ook de rode ara was weer volop aanwezig. Struinend tussen de palmbomen en andere exotische beplanting genoten we van het geluid van de vogels en de zee. Het was echt een geweldige ervaring. De 7km terug hebben we in sneller tempo voortgezet. Het was dezelfde route als de heenweg. Een stuk brandend strand en een stuk benauwde jungle. Badend in het zweet en met bonkende voeten kwamen we weer terug. De 4daagse is echt pinda vergeleken met deze dag. Vlak voor het donker kwamen we weer terug op onze camping waar we vriendelijk begroet werden door Adonis en de honden. We vraten ons vol met cola en chips en werden weer langzaam mens. We kijken terug op een dag vol fysieke en mentale voldoening. Savonds pannenkoeken met verse gekarameliseerde ananas gemaakt op het campingpitje. Wat is het leven mooi!