2. In Orosi Valley koeien drijven

De dag begon vroeg, rond een uurtje of 6 werden we wakker. We hadden een hele onrustige nacht door blaffende honden en de tentluivel die door de harde wind tegen de tent aan klapperde. Wat een rotnacht! Gauw slopen we in pyjama naar het schuurtje van Nomad America waar we ons konden opfrissen. Even later had Victor de basecamp weer bereikt en kwam ons instructies geven over het inklappen van de tent. Nu kon onze reis echt beginnen.

Ruim 2 uur rijden later kwamen we aan in Orosi. Na Orosi reden we nog een stukje door het gebergte. We moesten een flinke klim maken. Onze auto klom langzaam maar gestaag de kilometers lange helling op. We kwamen aan bij de ranche en werden verwelkomt door zoon en moeder. De man des huizes, vader, had in Duitsland gewerkt en had vele reisjes via Schiphol gemaakt. Beide vertelde ze dat hun kerstkado vaak bestond uit een blauw trui met ‘Amsterdam’ erop. Ondertussen werden de paarden gehaald. Princess en een paard met een moeilijke Spaanstalige naam. We kregen een prachtige hoed op onze kop en sprongen op de paardjes. Met gids en hond reden we door een prachtige groene vallei. Overal zag je planten met fel gekleurde bloemen en bananenplanten met roze banaantjes. In de verte konden we meerdere steden zien liggen. Als een soort sound of music uitzicht zagen we de koeien in een wei verderop al liggen. De paarden wisten precies wat ze moesten doen. Met een kudde koeien liepen we terug langs te ranch om bij een andere boerderij de koeien op stal te zetten. We vervolgden onze weg over de berg. Waar nog meer weitjes met kalfjes, koeien, bloemen, planten en palmbomen te zien waren. De hond had een zwart beest gespot en schoot weg! We hoorden het beestje in de verte trots blaffen. We zullen echter nooit weten of de jacht succesvol is verlopen. Onderweg hebben we nog een gordeldier en een slang gezien. Toen de hond zich weer bij ons had gevoegd had, zag hij al gauw een andere prooi. De slang. Hij had hem al bij de staart en de slang was heftig aan het sissen en liet z’n tanden zien. Gelukkig liet de hond optijd los en schoot de slang de struikjes weer in.

Terug bij de ranch had moeders een heerlijk 4 gangen diner voor ons gekookt met verse vis en een chocolade toetje. Heerlijk genoten! Met volle buik gingen we op weg naar de camping die ongeveer 2 uur verderop zou liggen. Na twee uur rijden wees de navigatie ons een zandweggetje dat bijna volledig verticaal de wolken instak. Bij de eerste poging was het al duidelijk dat zelfs onze stoere Toyota Land Cruiser Prado dit niet ging redden. Het was al bijna donker dus we besloten de weg gauw te vervolgen. Na een uur kwamen we lang een hotel/restaurant. We vroegen aan de eigenaar of het mogelijk was om onze tent op de parkeerplaats uit te klappen. Dat mocht! En we konden gebruik maken van de toilet en zelfs een douche! We waren doodop maar hadden een veilige slaapplek. Na een klein hapje en drankje in het restaurant kropen we in de lakenzak. Wat een dag! Koeien, steile landweggetjes, en in het donker opzoek naar een slaapplaats. Wat een avontuur.