Jamaica – Ocho Rios

Sata de receptionist had voor ons een paardrijtripje geregeld bij Hooves. 30Min later dan afgesproken werden we opgehaald door de chauffeur. Samen met een Californisch gezin reden we naar ‘de manege’. Het gezin bestond uit een klein meisje van een jaar of 10, haar vader en nog een vrouw. De vrouw was ontzettend aardig en haar gezicht was volgespoten met botox. Door haar opgezwollen wangen en lippen konden we niet inschatten of het nou de moeder of de oma van het meisje was. Het blijft voor ons een groot vraagteken en het leverde ons een gezellige discussie over plastische chirurgie op tijdens het avondeten.

Nadat we een veiligheidsinstructies hadden gekregen en onze helmen opgezet hadden werden we op onze paarden gehesen. Lotte d’r paard heette Skippy en die van mij Little Rocket. De paarden liepen super braaf achter elkaar aan en in een lange sliert liepen we door de bossen naar het strand. Tijdens de bosrit kregen we uitleg over verschillende soorten bomen en bladeren die zij als kruiden gebruiken. Mint, limoen én het blad dat zij als kruid in de Jerk gebruiken. Het kruid heeft 4smaken, kaneel, laurier, nootmuskaat en peper. De geur van het blad rook precies zoals de heerlijke Jamaicaanse keuken!

Op het strand aangekomen hielden we een kleine rustpauze en kregen we limoenlimonade en bananenchips. Ook kwam er een ‘fotograaf’ vragen of we wilde dat zij foto’s maakte als we in het water waren. Voor 15 dollar kregen we 5 foto’s op cd mee (die we dus pas thuis kunnen bekijken). We trokken onze waterschoenen en badkleding aan en lieten alles dat niet nat mocht worden achter bij het strandhutje. In onze bikini werden we weer op onze paarden geholpen. Na wat foto’s door onze fotografe liepen we achter elkaar de zee in. We liepen zigzaggend steeds dieper de zee in. De paarden hadden er plezier in en draafden door de golven heen. Het was lastig op het zadel te blijven zitten wanneer er een heftige golf over ons heen kwam. De paarden draafden in volle moed door tot we weer in de branding aankwamen. Met gespitsten oortjes liepen de paardjes braaf het strand op en stegen wij af om ons af te drogen. De paarden kregen een plekje in de schaduw en wij konden gezellig met ze knuffelen terwijl ze stonden uit te rusten. Het waren hele lieve knuffelige paarden en ook op de terugweg hebben ze zich super lief gedragen.

Na aankomst in het hostel besloten we te gaan lunchen bij Reggae Alley, een hip restaurantje aan de straat. Onderweg daar naartoe ontmoetten we Leroy, de grijze taxichauffeur. Met hem regelden we voor de volgende dag een tour naar Blue Hole en Dunnriver Falls en diezelfde avond nam hij ons mee naar de Glistening waters.

Om 17:30uur stond Leroy met zijn busje voor het hostel om ons 45min verderop naar Glistening waters te brengen. Toen we daar aankwamen was de zon net ondergegaan en konden we dus vrijwel direct op het bootje stappen naar de plaats waar het zoete water uit de bergen zich vermengde met het zoute water uit de zee. Het was pikdonker en met ongeveer 10 andere toeristen lagen we te dobberen op het meertje en kregen we uitleg over ‘luminious Lagoon’. De gids stak met een stok in het water en overal waar het water bewoog gaf het een groen glow in the dark licht. Het was magisch mooi om te zien en nog voor de gids kon zeggen dat we erin mochten springen lag lotte al te spartelen. Ik volgde zo snel mogelijk en als twee kleine blije kindjes hebben we lopen spetteren met het lichtgevende water. Hoe meer we bewogen hoe meer het water ophelderde. En hoe verder we van de boot afzwommen hoe feller het lichtgevende water werd. De grond was super glibberig en modderig dus die hebben we zo min mogelijk aangeraakt. Toen we de boot weer in moesten, zagen we allemaal lichtgevende spikkels op ons lichaam. We hebben nog geprobeerd een waterflesje te vullen met het lichtgevende water, maar toen Lotte besefte dat het allemaal beestjes waren moet ik ze van haar vrijlaten. Later vertelde de gids dat het water 3dagen zou overleven als we het in een flesje zouden doen. Toen we aan de kant aankwamen zochten we de fotograaf op waar we een usbstick met foto’s hebben gekocht. Foto’s maken met je eigen camera had geen zin omdat je dan een grote zwarte foto kreeg.

Nadat Leroy ons weer veilig bij het hostel had afgezet fristen we ons op en sprongen we moe en voldaan het bedje in. Wat een bijzondere dag! Paardrijden in de zee en zwemmen in lichtgevend water, wat een leven!