Jamaica – Negril – Mayfield falls

Wat is het leven toch mooi. De aankomende 10 dagen ga ik samen met BFF Lotte over Jamaica trekken. Onze eerste stop is Negril. Vanaf het vliegveld hebben we een taxi gepakt om 1.45uur later bij ons resort aan te komen. Het kostte ons 100 us. dollar. We hadden niet verwacht dat Jamaica zulke hoge prijzen zou hebben, het prijspijl ligt net iets hoger dan in Nederland. Je kunt hier in Jamaicaanse dollars of in Amerikaase dollars betalen en ook uit de pinautomaten kun je beide pinnen. 1 Euro is ongeveer 130 Jamaicaanse dollars, we liepen dus met een flink pak geld op zak. We sliepen 3 nachten in Jamaica Tamboo Resort. Een klein resort aan het strand met hele aardige mensen. Alleen de eigenaar was een beetje nors. Het was de ideale locatie aan het strand tussen allerlei leuke eettentjes.

De eerste dag besloten door te brengen op het stand en even de straten te verkennen. Met een felle zon op onze bol liepen we langs de hoofdstraat richting het centrum. Iedere 10 meter die we liepen werden we aangesproken, of het nu was voor een taxi of gewoon om te vertellen hoe knap we waren. Of het nu vriendelijk bedoeld was of niet, wij voelden ons er niet helemaal prettig bij. Onderweg was niets anders te zien dan een brede asfalt weg met een aangrenzende slechte stoep met daarnaast hier en daar een berg afval dat rook naar oude plas. Ook vonden we nog een flinke pluk Rastahaar, die we maar hebben gelaten voor wat het was. Bij het ‘centrumpje’ aangekomen hebben we wat boodschappen gedaan en maakten we rechtsomkeert. We besloten via het strand terug te lopen om de fluitende taxichauffeurs te ontwijken. Via een souvernirsmarkt kwamen we op het strand aan. Een turquoise zee met een prachtig zandstrand onder onze voeten. De warme zon scheen op ons gezicht en eventjes stonden we te genieten van de rust, de natuur en de warmte. Hoe gaaf is het, dat we dit samen gewoon doen. Naar de andere kant van de wereld reizen en in het paradijs op aarde terecht komen. Wij voelen ons bevoorrecht!

We liepen ongeveer een half uurtje met onze voeten in de zee richting het resort. Ook op het strand werd er door menig Jamaicaan naar ons gefloten en geroepen. Een Jamaicaan die tripjes verzorgde sprak ons aan. Maar toen Lotte hem vertelde dat ik getrouwd was en dat we verder toch niks van hem wilde, liep hij heel snel weg. We hadden al gauw door dat wij iets te goed in de markt lagen bij de locals en besloten hier de rest van de vakantie rekening mee te houden. Al hebben we nu wel gemerkt dat het puur uit liefde is en niet uit agressiviteit of kwaadwillendheid. ‘one love’.

Bij het resort aangekomen pakten we een strandbedje en hebben we met een prachtig uitzicht een boek gelezen. Af en toe kwam er een verkoper voorbij (ook een suikerspin-meneer!), of een voorbij dwarrelende Reggae zo stoned als een garnaal. Van de wietwalm kijken we ook niet meer op. En ondanks het geflirt en gesmoke van de Jamaicanen voelen we ons hier op ons gemak, er hangt een vibe van vriendelijkheid over het eiland dat wij nog nergens anders gehad hebben. ‘don’t worry’ ‘one love’, alle clichés zijn waar!

De volgende dag hebben we via het resort een tripje naar Mayfield falls geboekt. Op zn Jamaicaans was de chauffeur telaat en kregen we zonder medeweten een extra toerist mee. Een Canadese gescheiden vrouw die aan haar tweede jeugd was begonnen, super chill was ze. Net buiten Negril, midden in de jungle ligt een prachtige waterval. Het zijn een soort terrassen van waterpoeltjes met grote rotsblokken waar het water kei hard overheen raast. We lieten al onze spullen achter in een houten kluisje (want dat is natuurlijk super veilig haha). In alleen onze zwemkleding en waterschoentjes liepen we achter onze gidsen aan. Een van de gidsen noemden zichzelf Prins Charming. We hebben geweten waarom want nadat we een halfuurtje over rotsen en terrasjes waren geklauterd, kwamen we aan bij een uitgeholde rots waar Prins Charming scrub uit de rots schraapte om ons er vervolgens één voor één mee in te smeren. Van top tot teen werden we gescrubd. En of het nu echt goed is voor de huid, of dat het een trucje was om meer fooi te krijgen, het beviel ons prima en we hebben huid zo zacht als babybilletjes. Prins Charming aka Hot-Chocolate, haalde nog veel meer trucjes uit z’n zwembroek. Hij maakte salto’s vanuit de boom het water in en maakte zo nu en dan een sierlijke duik vanaf een rots. En dat terwijl hij van te voren had gezegd niet te kunnen zwemmen en ik hem op mijn rug naar de overkant heb gebracht!

Even verderop kwamen we bij rotsblokken waar je onderdoor kon zwemmen. Dood eng! Met een krachtige waterpartij boven ons hoofd en rotsblokken rondom ons, werden we door Prins Charming onder water geduwd en leidde hij ons onder de rotsblok door. Het was één groot speelparadijs voor volwassenen. We hebben bovenaan de waterval nog even onder de harde waterstralen gestaan en als kleine kinderen gespetterd in het water. Heerlijk om even los te gaan! Op de weg terug haalde Prins Charming nog wat grappige slogans uit zn zak ‘I like my coffee with white cream’, ‘let’s make an oreo’. We konden er hard om lachen en namen niks van dit alles serieus.

Deze dag sloten we af met heerlijke Jerk Chicken bij een gek straatbarretje. En ’s avonds aten we chocoladecake met een wijntje bij Kenny’s.