Vulkanische avonturen op de Batur

Vanaf het resort in Ubud boekten we een excursie naar de vulkaan Batur. De vulkaan is nog levend en is voor het laatst in het jaar 2000 uitgebarsten. We zouden om 02:30 uur worden opgehaald. Indonesisch laat stond onze taxi te wachten met een ander stelletje uit India erin. Onderweg stopte we voor een korte pauze en een klein ontbijtje (banana pancakes!!) Het was nog pikke donker! Na gezellig gekletst te hebben met de Indiërs en ons allemaal te verbazen over de cultuur verschillen, gingen we verder met de taxi richting de vulkaan. Onder aan de voet kwam de gids ons halen. De gids was bijna blind en met samengeknepen oogjes deelde hij zaklampen en jassen uit. Daar gingen we op naar wat later een zware beklimming bleek te zijn!

De beklimming was dik drie uur lopen omhoog en niet zomaar een weggetje omhoog, kleine smalle bergpasjes met losliggende lava steentjes, continue wegglijden over die rotdingen! Maar wel bijzonder dat dat gesteente ooit zo heet is geweest dat het vloeibaar was (en nog vloeibaar is, binnen in deze vulkaan). Onderweg moesten we een paar keer rusten omdat de Indiërs redelijk uitgeput waren. Tijdens één van onze rustpauzes hadden we een adembenemend uitzicht over de vallei. We zagen de mooiste maan die wij ooit gezien hebben! De maan stond vlak langs de berg tegenover ons en we keken uit over een onwijs mooi dal met een meer. We zaten vlak boven wat bewolking wat een mooi effect gaf, een beetje een mysterieuze sfeer. De maan werd verlicht door de zon waardoor het een prachtige horizon werd! Zoiets moois hebben we nog nooit gezien!!

We vervolgende onze weg om voor zonsopgang bovenop de vulkaan te zijn. Maar naar 5 minuten klimmen moesten de Indiërs afhaken. Ze waren te moe om verder te gaan. Stiekem vonden wij dat niet heel erg. Wij konden nu onze pas versnellen naar boven, jeetje nu werden we toch wel moe! Al kregen we wel een compliment van de gids over onze conditie (die op dat moment vooral onze mentale conditie was want onze lichamen waren gesloopt!). De berg werd steeds steiler en de paden werden steeds minder pad. Jeetje wat een klim! Maar daar waren we eindelijk, vlak voor zonsopgang bovenop de vulkaan. We keken ver uit over de vallei en de zon kwam langzaam boven de berg uit. Prachtig om te zien, vooral met de mist onder ons en het mooie heldere uitzicht voor ons. We hebben onwijs geluk gehad met het weer, het was helder, geen wolkje aan de lucht en we konden de bergen zien tot en met Lombok. De vallei was prachtig, stukken bedekt met zwart lava en wat akkerbouw omdat de grond daar ontzettend vruchtbaar, maar levensgevaarlijk is om te wonen.

De vulkaan wordt ook bewoond door aapjes, brutale aapjes wel te verstaan. Die beestjes pakken flesjes water uit je hand als je niet oppakt, of je hele lunch! We hebben een paar mooie foto’s van de doerakjes gemaakt, super schattig! De gids liet ons op de berg nog wat kleine kratertjes zien waar stoom uit kwam. Het stoom was heel warm, je kunt er gewoon een ei in koken! En dan pas sta je erbij stil dat deze vulkaan nog leeft en dat het in die vulkaan zo warm is dat gesteente smelt, en daar staan wij dan bovenop, wauw!! Er was ook een vleermuizengrot waar we nog eventjes gekeken hebben. Maar het uitzicht vanaf de vulkaan de vallei in en langs de weg omhoog was toch wel het aller geweldigst!!

Na wat mooie fotomomentjes op de vulkaan zijn we weer naar beneden gegaan. Als we dachten dat de heen weg hell was hadden we het mis, de afdaling was levensgevaarlijk! Weer die rottige kleine lavasteentjes, maar nu werkte ze als een soort wieltjes onder onze voeten, steeds maar weer op de billen belanden en steeds maar weer uit balans raken en stenen of takken vastgrijpen om niet eerder beneden te zijn dan dat je had gewild. Maar wat ontzettend gaaf was dit zeg! Echt adembenemende dingen gezien die je eigenlijk alleen maar in natuurfilms ziet, zo geweldig mooi!! En wat een tocht, fysiek afzien is leuk!!
Uitgeblust werden we door de taxi weer bij het resort afgezet. De tour was onwijs goed geregeld kwa vervoer,eten, gids, alles zat erbij super genoten (alweer!!)

Op het resort gingen we naar onze, toen nog zolderkamer toe en hebben we lekker gedoucht. Wat waren wij vies zeg, vol stof en zweet, heerlijk! Na wat chillen kwam er al een medewerker kijken hoe het ging en of we nog iets nodig hadden. We wilde ontbijten en ze ging het direct regelen (wat een service). Een paar minuten later kwam de eigenaar naar ons toe om ons te vertellen dat het ontbijt bij de andere villa klaar stond maar dat ze onze nieuwe kamer nog aan het schoonmaken waren dus dat we daar nog even op moesten wachten. Met onze spullen (de eigenaar droeg ook een zware tas, de schat) heeft hij ons naar de andere villa gebracht waar inderdaad een heerlijk ontbijtje klaarstond, wat een luxe! Ze rende de benen onder hun lijf vandaan om ons huisje zo snel mogelijk voor ons klaar te hebben. Uiteraard zeiden we dat ze rustig de tijd konden nemen (wij zaten immers lekker aan de banana pancakes en verse juice!) Na het ontbijt was ook onze kamer klaar, wat een verwennerij is deze upgrade zeg!! Naast de airco wat al super was, kregen we een eigen villa(tje) met een buitenbadkamer, een extra opfrisruimte en een mega groot bed met klamboe en een mooi gevouwen zwaan op het bed. Ons privé terrasje kijkt uit over de rijstvelden en vlak daarnaast ligt een infinitypool waar we uiteraard gelijk ingedoken zijn.. Zo puur genieten hebben we denk ik nog nooit gedaan, vanuit de infinitypool de rijstvelden opkijken en napraten over de vulkaantocht en de gastvrijheid van de mensen hier.

Na het zwemmen zijn we de kleren ingesprongen en zijn we op de scooter naar het centrum gereden om daar wat te shoppen (lees goedkope kraampjes met touristendingetjes en afdingen tot 1/3 van de prijs) Na het shoppen hebben we heerlijk cashew kip op en gemarineerde garnalen en kokostaart hmmm… Onderweg bedachten we ons dat we eigenlijk vanavond wel een massage wilde, bij het resort hebben ze geregeld dat we zodra we aankwamen bijna direct op de ligbank (op onze eigen verande) konden gaan liggen en zijn we een uur lang gekneed. Onze eerste echte massage, het was geweldig! Heerlijk ontspannen luisterend naar de krekels en vogels, verder alleen maar stilte. Helemaal warm, los en ontspannen konden we ons frisse bedje in. Morgen weer vroeg op voor het volgende avontuur!

Adembenemend uitzicht met Lombok in de verte
Prachtige vallei
Brutale aap
De doerakjes
Hoe mooi kan de wereld zijn!
Uitbarsting in 2000 laat zijn sporen na
De Batur
Heerlijk thuiskomen
De veranda met uitzicht op de rijstvelden. Hier kregen we de massages en iedere ochtend een ontbijtje.