Jakarta

De vliegreis naar Jakarta is niet geheel soepel verlopen. Het eerste stuk van Amsterdam naar Dubai ging heel relaxt met de Airbus. Het was een reis van zes uur. We hadden een klein tv-tje met een flinke keuze aan films en kregen een heerlijke maaltijd. Emirates maakte het prima vertoeven! Rond twaalf uur in de nacht landden we op Dubai waar we een overstap van ongeveer 4 uur zouden hebben. Op het vliegveld van Dubai was alles nog open, een groot winkelcentrum waar je zelfs dikke auto’s kon winnen of miljonair kon worden. Je kijkt je ogen uit dus de overstap was prima te doen. Ook hebben we nog lekker gegeten bij een seafoodcorner om vervolgens rustig op het volgende vliegtuig te stappen.

De vlucht van Dubai naar Jakarta was een stuk minder luxe! We zaten op elkaar gepropt en de maaltijden waren een stuk minder lekker. Als ontbijt zouden we croissants krijgen. Iedereen was voorzien van ontbijt maar wij zaten nog zeker een uur te wachten op dat lullige croissantje, omdat ze ons vergeten waren. Tijdens zo’n lange reis is zelfs zo’n croissantje cruciaal voor je mood.

Vlak voor de landing hoorden we ineens gegil en geschreeuw. Een aantal mannen vlogen elkaar in de nek. We hoorden een vrouw gillen en mannen roepen. (iets met jaloezie en testosteron denk ik) Direct zat het vliegtuigpersoneel er bovenop. Het opstootje duurde een paar minuutjes maar in een klein vol vliegtuig is het toch niet heel erg prettig. Nadat alles weer rustig was, waren we bijna op de bestemming. Maar ook dat ging niet helemaal goed. Het vliegtuig kon niet landen omdat er nog een ander vliegtuig op de landingsbaan stond. We hebben nog zeker 20 minuten rondgehangen voordat het vliegtuig uiteindelijk kon landen. Uiteraard was het hier nog niet mee klaar. De politie moest eerst aan boord komen voordat de passagiers het vliegtuig mochten verlaten. De politie nam de mannen die gevochten hadden mee voordat iedereen kon het vliegtuig verlaten.

En alsof we het leuk vonden om vertraging op te lopen. Ook op het vliegveld moesten we geduld hebben. Dik 2 uur hebben we in een drukke warme rij gestaan om ons visum op te halen. Echt niet grappig als je moe bent, honger hebt en stiekem toch best chagrijnig bent. Een tip voor als je naar Jakarta vliegt met z’n tweeën. Je moet twee balies af. Laat de ene persoon alvast in de laatste rij staan terwijl de ander de eerste balie afgaat. Regel zo veel mogelijk voordat je op reis gaat en zorg dat je cash geld bij hebt! Scheelt je een hoop wachttijd! Na de helse wachtrij op het vliegveld zijn we opgevangen door honderden zwarte taxi chauffeurs (letterlijk en figuurlijk zwart) die ons naar het hotel wilden brengen, uiteraard hebben wij netjes een ‘Blue Bird’ taxi genomen. De blue bird taxi’s worden aangeraden omdat ze betrouwbaar zijn. Zij rijden op teller en brengen je zonder omweg naar je eindbestemming. De rit met de taxi was al indrukwekkend. We reden midden in de spits dus het was onwijs druk en de recht van de brutaalste geldt. Het verkeer rijdt kriskras door elkaar, echt bizar! Links. rechts, bussen, auto’s, scooters, lopende mensen met karren. Geen verkeersregels of strepen op de weg. De taxi stopte aan de overkant van de weg van het hotel. We waren allebei bang dat we moesten oversteken, dat is echt alsof je in Nederland een snelweg moet oversteken zo gevaarlijk! Gelukkig zorgde de taxi chauffeur ervoor dat hij aan de kant van het hotel kon stoppen (een gewaagde draai naar de overkant van de weg, whoehoe overleefd!)  We waren blij dat we heelhuids bij het hotel waren aangekomen. Het hotel (Popup! Jakarta) is best netjes, airco, groot bed en een prima douche en toilet. Geen vieze beestjes dus we mogen niet klagen!

We hadden honger van de reis dus gingen even naar buiten om wat te eten. We liepen langs een kraampje waar ze noedels verkochten. Het kraampje stond midden op de stoep langs een ontzettend drukke weg. Eigenlijk kon je het geen kraampje noemen. Het was een tent gemaakt van afdekzeil waar wat campingtafels, kleine plastic krukjes en een klein keukenkarretje instonden. De verkopers spraken geen Engels en gebarentaal snapte ze ook niks van. Na wat vriendelijke gelach kregen we iets wat op noedels leek. Het was een bordje met een soort Noedelsoep met daarin allemaal gekke stukken vlees of kip. Sommige stukjes waren soppig en smaakloos de andere smerige klonten vet. We gingen zitten tussen de locals en bekeken het bord noedels. We waren allebei hartstikke bang dat we er ziek van zouden worden maar vonden het te onbeleefd om direct weg te gaan. We pikte wat ondefinieerbare vlezige stukjes uit de soep en bleven een tijdje zitten. Tot er ineens een rat vlak langs ons afrende. Tussen de ratten en de kakerlakken keken we elkaar met hongerige ogen aan. Hoe onbeleefd het ook was, we hebben de helft van de noedelsoep laten staan. We konden ons niet veroorloven om aan het begin van onze vakantie al ziek te worden. Om onze buikjes enigzins te vullen zijn we naar de Mac gegaan. Al wordt de Mac ook afgeraden in dit soort wijken, omdat het vaak slechter voedsel is dan de gemiddelde straatkraam. We voelde ons zo verschrikkelijk vies!! Het enige dat we nog wilde was douchen en naar bed. Gelukkig zijn we niet ziek geworden en een ervaring rijker onze eerste dag op Java doorgekomen.

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen, tot half 3!!! We hadden langer kunnen slapen maar om onze jetlag te doorbreken zijn we toch maar uit bed gegaan, op naar Jakartastad. De stad heeft 18 miljoen inwoners. Het verkeer is dus niet voor niets zo druk! We namen de trein naar Jakarta Kota (kota = stad). De trein is te vergelijken met de metro in Nederland. Alleen hebben ze hier een aparte vrouwencoupe. Daar hadden wij uiteraard geen weet van, tot een politieagent ons verzocht in de gemengde coupe te gaan staan (typisch iets voor ons weer haha).

De stad hangt vol smog en de mensen zijn heel arm en vies. We hoopte hier wat invloeden van de VOC en Nederland te zien maar alles is vervallen en oud. De rivieren zijn bezaaid met afval en zo ruikt het er ook! De mist die er hangt zijn geen wolken maar is de smog en daarom dragen veel Javanen een mondkapje. Al gauw kwamen we erachter dat een miljoenen stad als deze niet ons ding is. We hebben de trein teruggepakt en hebben onderweg een groot winkelcentrum opgezocht om iets te eten. De trein is ook echt bizar trouwens! Bom en bom vol, de spits in Amsterdam is echt niks bij! Toen we uit moesten stappen hielpen mensen om ons naar buiten te duwen anders konden we er niet op tijd uit.

We kwamen aan in een wijk van Jakarta met een reusachtig winkelcentrum! Echt prachtig! We moesten langs de beveilig om naar binnen te komen en keken onze ogen uit van wat we binnen zagen! Marmeren vloeren, veel lichtjes en alle merken winkels die je je maar kan bedenken. Wat een verschil met Jakarta Kota. Wij hadden alleen maar oog voor al het eten dat er was! Een hele verdieping met allemaal restaurantjes, barretjes, lunchrooms en desertbars. Alleen al  daarvan knapte we al helemaal op. We hadden nog niet ontbeten dus hadden ondertussen flinke trek en zijn bij Mama Malaka gaan eten.. Echt GEWELDIG!! De bediening van super beleefd. We hebben gegeten als koning en koningin. Gebakken banaan, kip curry met een soort pannenkoek, pittige gebakken rijst, heerlijke beef rendang en lekkere biertjes! De pittige rijst was echt heul pittig, al zei de serveerder ‘bit spicy’.. Voor hun zou het wel lachen zijn geweest om ons zo te zien branden.. Maar het was onwijs lekker! Na het eten zijn we nog een lekkere cocktail gaan drinken in de shoppingmall. De cocktail was iets duurder dan verwacht maar ook die was lekker en we hebben het onwijs naar ons zin gehad!

Net met een driewielertuktuk bij het hotel afgezet hahaha wat een avontuur! Nog niks was foto waardig helaas maar hopelijk morgen meer succes! Morgen bezoeken we een park waar je huissoorten van Indonesië kunt zien en gaan we richting de Puncak Pas.